3D on jo kiinteä osa puurakenteiden rakennesuunnittelua, mutta ristikkosuunnittelussa kolmiulotteisuus on vielä uusi juttu. Kolmiulotteisen rakennuksen tietomallin hyödyntämisellä saavutetaan kuitenkin parempaa laatua ja kustannustehokkuutta. BIM/IFC-asiantuntija Matti Akkanen kertoo, miksi jokaisen ristikkosuunnittelijan kannattaa hypätä 3D-kehityksen kelkkaan.
Miltä kuulostaisi ristikkosuunnittelu ilman jännitystä siitä, ovatko laskennat menneet oikein? Tai mitä tekisit sillä ajalla, joka rakennuksen metatietojen keräämiseen kuluu?
3D-mallinnus tarjoaa tehokkuutta ja tarkkuutta ristikoiden ja kattorakenteiden suunnitteluun. Se automatisoi laskutoimenpiteet ja visualisoinnin tuomalla rakennuksen kolmiulotteisen tietomallin (BIM) eli rakennusprosessin elinkaaren aikaiset tiedot digitaalisessa muodossa suoraan rakennesuunnittelijalta ristikkosuunnittelijalle.
1. Tee suunnittelusta ja viestinnästä helpompaa
3D-mallinnus onnistuu jokaisella tietokoneella, jossa on IFC-tiedostomuodon siirtämistä tukeva ohjelma. MiTekin suunnitteluohjelmisto Pamir tukee IFC-tiedostoa ja mahdollistaa näin yksittäisten kattoristikoiden tai koko katon suunnittelun kolmiulotteisesti.
Rakennuksen tietomallista ristikkosuunnittelija saa käyttöönsä suunnittelua koskevat tiedot ilman välikäsiä. 3D-mallinnus kokoaa tiedot yhteen visuaaliseen kuvaan automaattisesti:
– Rakennemallin tietomallin hyödyntäminen on sitä, että rakennesuunnittelijan luomalla rakennuksen 3D-mallilla pystytään katsomaan kaikkia sen rakenteita kolmiulotteisena. Tietomalliin voidaan lisätä hyvinkin yksityiskohtaisia metatietoja suunniteltavista kohteista, jotka 3D-mallinnuksella saadaan suoraan ristikkosuunnitelmaan, Akkanen valottaa.
Kun kattoristikot ja kattorakenteet on suunniteltu, ristikkosuunnitelma voidaan palauttaa suoraan alkuperäiseen rakennesuunnitteluohjelmaan. 3D-mallinnus vähentää siis laskemista ja manuaalista tiedonvälitystä. Monimutkaisemmatkin rakenteet hoituvat helposti omalta työpöydältä.
– Joskus hankalan muotoisiin kattoihin ja ristikkotyyppeihin saatetaan käyttää tiheämpää ristikkojakoa tai tuplaristikkoja ihan vain varmuuden vuoksi. Myös meiltä MiTekilla kysytään usein, onnistuvatko tietynlaiset ristikot ja miten ne toteutetaan. 3D-mallinnus antaa vastauksia myös näihin kysymyksiin.
2. Luota tarkkuuteen
Rakennemallin siirtäminen ohjelmasta toiseen vähentää merkittävästi inhimillisten virheiden mahdollisuutta, kun samaa rakennetta ei tarvitse mallintaa kerta toisensa perään. Ohjelmisto paljastaa mahdolliset virheet jo työstövaiheessa:
– 3D-mallinnuksella voidaan tehdä törmäystarkasteluja sekä rakenteiden yhteensovittamista. Pamir näyttää heti visuaalisesti mahdolliset ristiriidat , Akkanen kertoo.
Perinteiset kaksiulotteiset kuvat pakottavat rakennesuunnittelijan laskemaan kaiken aina itse sekä tarkkailemaan kokonaisuutta näiden laskelmien pohjalta:
– Ennen rakennesuunnittelijan pienikin virhe siirtyi lähes poikkeuksetta aina työmaalle asti. 3D-mallinnus karsii merkittävästi virheiden mahdollisuutta ja varmistaa samalla työn laadun säilymisen suunnitteluprosessin läpi.
3. Säästä aikaa ja materiaaleja
Manuaalisen laskemisen väheneminen ja suunnittelun tarkkuuden parantuminen 3D-mallinnuksella tuovat ristikkosuunnitteluun taloudellisia säästöjä. Ajan säästymisen lisäksi 3D-mallinnus näyttää luotettavasti rakenteiden toimivat ratkaisut. Rakenteiden ja materiaalimenekin optimointi tuottaa merkittävää taloudellista hyötyä:
– Pamir siirtää automaattisesti kuormat rakenteelta toiselle eikä edellytä niiden laskemista käsin. Rakennesuunnittelijan ei tarvitse turvautua niihin “varmuuden varalta”-rakenteisiin, kuten esimerkiksi tarpeettoman tiheisiin ristikkojakoihin, jotta rakenne varmasti kestää.
Haluaisitko sinäkin ottaa kattoristikoiden 3D-mallinnuksen käyttöön? Lue, miksi Pamir on suunnitteluohjelmistona ylivoimainen ja ota yhteyttä, niin kerromme lisää!
LET’S BUILD THINGS BETTER.
Artikkeli on julkaistu alunperin 22.3.2021
Tilaa MiTek-uutiskirje
Lähetämme sinulle tietoa MiTekistä, rakennuskiinnikkeistä ja Posi-Palkista. Saat uusimmat uutiset sähköpostiisi maltillisin väliajoin.